1748 sprudler af liv. Gangene giver altid genlyd af brudstykker af musik og sangtekster. Her interesserer vi os for musikken og for hinanden – og vores engagerede lærere brænder for at dele deres kreative og musiske evner med dig. Bag 1748 står et helt hold af musiske ildsjæle. Her kan du møde én af dem.
Jesper Malling underviser i trommer, sammenspil og musikproduktion på 1748 og FLOW. Her har han haft sin faste gang i mange år. Faktisk flere år, end han kan huske:
”Jeg har arbejdet på 1748 i omkring 10 år. Jeg ved det ikke med sikkerhed, for skolen har fået nye IT-systemer siden. Men jeg har været her længe – så længe, at det ikke føles som et arbejde længere, men nærmest et andet hjem,” fortæller Jesper og fortsætter:
”Noget af det fede ved at arbejde på 1748 er, at man møder en masse forskellige individer, der befinder sig vidt forskellige steder i deres musikalske udvikling. Det er stort at opleve, hvordan eleverne udvikler sig og præger undervisningen. Jeg kan planlægge nok så meget, men i sidste ende er det elevernes interesser, der bestemmer forløbet. Man ved aldrig, hvad der sker – og jeg bliver selv udfordret til at udforske andre musikgenrer.”
Magi i musikstudiet
Når Jesper ikke underviser på 1748 eller FLOW, er han ofte at finde i musikstudiet, hvor han jonglerer talrige projekter. Han er fast tilknyttet Peak Productions i Odense og Lundgaard Studios i Vejen, hvor han indspiller plader og mixer for andre musikere. Af og til tager han også med ud til koncerter, hvor han er ansvarlig for live-lyden:
”Jeg elsker at nørde med lyd, mixing og udstyr. Der er så mange fine øjeblikke i musikstudiet, og sommetider er man med, når magien opstår, og alting falder på plads. Og så elsker jeg, at det hele ikke behøves at gå så stærkt. Livemusik kan være stressende og uforløsende; i studiet har man al den tid, man har brug for,” fortæller han.
Fra L.A. til Odense
Jesper bruger ikke al sin studietid bag knapperne. Han er også selv i studiet – og har netop medvirket på en nyudgivet plade:
”Jeg har spillet trommer, keyboard og kontrabas på guitaristen Søren Nielsens nye plade Monday on a Friday. Pladen er et spændende projekt, der er indspillet delvist i Los Angeles og delvist i Hedensted og Odense. Jeg har været med i studiet i Odense for både at indspille og mixe pladen – og så selvfølgelig spille trommer og keyboard. Det har været et sjovt projekt, hvor jeg har fået mulighed for at kombinere flere af mine helt store interesser,” fortæller Jesper.
Med på pladen spiller også Knud Møller fra Johnny Madsens band og Adam Levy, der tidligere har spillet med Norah Jones og Tracy Chapman.
Plads til eksperimenter i musikken
Jesper har en stor forkærlighed for det uforudsigelige, der kan opstå i studiet – noget, han også selv opsøger i musikken:
”Lige nu arbejder jeg sammen med to andre musikere, Nick Schaadt og Søren Nielsen, på et album. Vi er egentligt en slags band med mange indspillede numre bag os, men vi har ikke noget bandnavn, og ingen af vores sange er offentliggjort endnu.
Vi mødes i studiet med en vag idé om, hvad vi skal lave. Vi har som regel skitseret nogle sange hjemmefra, men de forvandler sig ofte til noget helt andet, når vi indspiller dem. Vi giver hinanden lov til at eksperimentere, afprøve nye teknikker og være legesyge og nysgerrige. Til at lade musikken føre os i én retning og ende et helt andet sted end udgangspunktet. Vi har ingen tidsplan og intet, vi skal nå. Det er noget af det, jeg elsker ved projektet,” siger Jesper.
Bandet spiller instrumental musik i jazz-genren. På sigt er det meningen, bandet skal have et navn – og muligvis udgive nogle sange. Men lige nu er det den positive stemning, der er det vigtigste:
”Som musiker kan man så hurtigt blive fastlåst i forventninger, genrer og indbyrdes rollefordeling. Formålet med det her band er bare at tage ja-hatten på og skabe noget, fordi man har lyst til at skabe det. Vi har ingen frontmand, og vi skiftes endda ofte til at spille forskellige instrumenter. Det handler i høj grad om at skyde idéer ud i rummet, føre dem til dørs og se, hvor det hele ender.
Jeg kan huske, vi engang havde en praktikant med til en indspilningssession. Han var lige ved at falde ned af stolen af forundring og kaldte det for den ”underligste session nogensinde,” griner Jesper og afslutter:
”Men de lidt kaotiske studiesessions ender med rigtig god og spændende musik. Vi rydder selvfølgelig tracket op, når det er indspillet, og jeg leger med forskellige effekter, når jeg mixer det.”