Indkøbskurv
4
1748 er en musikskole, der tilbyder undervisning i
musik, teater, design og billedkunst.
Mand med guitar

FANTASY HIGHLIGHTS - en teaterkoncert med store armbevægelser 18. november 2021

”En lys tåge har lagt sig over Odense. Alt er som forandret! Gaderne vrimler med kappeklædte hekse og troldmænd; magien sitrer i luften. Det storslåede eventyr er lige rundt om hjørnet, og det bliver en farefuld færd!”

…Sådan blev den storslåede teaterkoncert ”Fantasy Highlights” under Magiske Dage i Odense introduceret.

Forestillingen var skabt i samarbejde mellem skuespillere og dramalærere fra HF FLOW, dansere fra Det Kongelige Teater Balletskolen Odense og Odense Symfoniorkester, og den tog publikum med på en magisk rejse igennem de største musikalske øjeblikke fra fantasyfilmenes forunderlige verdener.

Klassisk musik møder fantasy
De seneste seks år har tre undervisere fra FLOW’s teaterlinje skrevet og instrueret årlige forestillinger sammen med Odense Symfoniorkester i forbindelse med festivalen Magiske Dage.

Efter et år med Corona-aflysninger var forestillingen igen på programmet, og i år blev der skabt en teaterkoncert, hvor ensemblet tog publikum med gennem 15 udvalgte numre fra 7 forskellige fantasy-universer.

De ikoniske klassiske musikstykker fra Ringenes Herre, Harry Potter, Narnia, Sådan træner du din drage, Game of Thrones, Pirates of the Caribbean og Gremlins blev levendegjort og dramatiseret af 72 knivskarpe musikere, syv balletdansere og ikke mindst de syv første- og andetårs-elever fra teaterlinjen på FLOW.

Det var ifølge Teater- og Film-koordinator Rasmus Skovmand, en magisk oplevelse:

”Den klassiske musik fra de her universer er meget genkendelig – man tænker ”Jaaaaa”, når man hører dem, og at det er med et live orkester, gør det bare til en unik oplevelse. En teaterkoncert skaber en ramme og kontekst for den klassiske musik, så det bliver dramatiseret for publikum.”

Stærkt comeback efter publikums-pause
Carl Nielsen Salen i Odense Koncerthus summede af liv og begejstring under de to udsolgte forestillinger. Og selvom det ikke – kun – er publikums ros, der er målet med sådan en performance, var modtagelsen alligevel noget, der løftede eleverne fra FLOW:

”Publikum kaldte skuespillerne ind på scenen flere gange efter forestillingen, og det var stort for dem. Vi har undervejs talt meget om, at når man har 15 øvedage og kun én spilledag, må det ikke kun være aftenen med publikum, der driver lysten. Men når anerkendelsen kommer, er det alligevel fantastisk for dem og os – især efter en lang periode uden kontakt til publikum,” lyder det fra Rasmus.

Det er sin sag at vende tilbage til scenen – foran et rigtigt, levende publikum – efter en lang periode med mange Corona-aflysninger og hjemsendelser. Og Rasmus Skovmand havde nok også en lille bekymring, inden de gik i gang. Men den blev gjort til skamme, fortæller han:

”Vi var spændte på det, da FLOW-eleverne har været hjemsendt i lange perioder. Men de var virkelig dygtige til på lyntid at performe og skabe karaktererne. Og når man er presset sammen, bliver der bare et exceptionelt sammenhold. Man er tvunget til at stå sammen og bakke hinanden op.”

En anderledes arbejdskultur
Eleverne klarede ikke bare forestillingen til UG – de fik også en kæmpe oplevelse. Og erfaring med at arbejde på en helt anden måde, end de er vant til. Disciplinen var stram, og formen var helt fast. I skuespillets verden er der ikke et nodeblad, der siger hvordan du skal spille. Så det var meget lærerigt for eleverne at prøve noget andet:

”Der sker bare noget med eleverne, når de skal samarbejde med 72 topprofessionelle musikere, som lever af at spille musik i verdensklasse. Når man arbejder lige op ad så stærk en arbejdskultur som et symfoniorkesters, smitter det lidt af. Det var meget lærerigt at se dem arbejde på dem måde,” fortæller Rasmus.

Både elever og undervisere er begejstrede for projektet, og alle har lagt sjæl, sved og tårer bag samarbejdet:

”Det har været et utrolig smukt samarbejde med Symfoniorkesteret, Balletskolen og Magiske Dage. Det er noget, der kræver, at vi alle investerer i det – og det må man sige, vi har gjort,” slutter Rasmus Skovmand.